Låge nr. 6: En mand af betydning III



'Skæg for sig og snot for sig', fastslog Gowings myndigt i gårsdagens julekalender. Det er så sandt som det er skrevet, hvorfor denne kalenderskribent iler med at tage ham på ordet, og lad os for en ordens skyld tilgå tingene i den rigtige rækkefølge og begynde med det karakteristikon, der på et tidspunkt i reglen følger med at være et hankønsvæsen: Skægget (den anden del af opremsningen vender vi tilbage til om et par dage):



Enhver mand har stået over for valget mellem at lade skægget komme til sin ret eller barbere det af. Den førstnævnte mulighed kan være med til at understrege den enkeltes mandighed, men er naturligvis kun effektiv under forudsætning af, at vedkommende er i besiddelse af en skægvækst, som er frodig nok til ikke at blive forvekslet med skimmelsvamp, og det er – tro mig – de færreste. Selv opgav jeg en identitet som skægbærer, da jeg noterede mig, at selv folk, jeg kendte godt, var begyndt at vende sig væk i afsky, når jeg mødte dem på gaden. Siden har den daglige barbering været uomgængelig, og det er her, ønskesedlen kommer ind i billedet: Råder du ikke over en barberskraber, en barberkost og en barbersæbe af prima kvalitet, kan det ikke gå hurtigt nok med at få de nævnte remedier føjet til listen.

Højdepunktet er imidlertid ikke juleaften, når du fjerner silkebånd og pakker ud, men 1. juledags morgen, når gaverne og din fingerfærdighed skal stå sin prøve. Bemærk, at en anstændig vådbarbering foregår i tre tempi:



Som det fremgår, skal det være en ægte barberskraber med et enkelt barberblad, du holder i din hånd med et fast greb, ikke en nymodens plastichimstregims med tredobbelte blade til tidobbelt pris. Du kan også vælge at gå til yderligheder og ønske dig en barberkniv. Her er det imidlertid vigtigt, at du venter med den første barbering, til du har en længere ferie, så sårene har mulighed for at hele, inden du viser dig på kontoret igen.

Elektriske barbermaskiner forbigår vi i tavshed.

Kategori: ,,. Bookmark permalink.

2 Kommentarer til Låge nr. 6: En mand af betydning III

  1. Du godeste! Nu begynder jeg at forstå, hvorfor nogle mænd har fuldskæg, selv om deres skæg ikke er noget at prale af.

  2. Den slags kaldes slendrian!

Skriv en kommentar