A day at the Opera



Hvad har du lavet idag? Du har været ude i det gode vejr, ikk'? Sikkert. Men det gælder ikke os, Cummings & Gowings. Vi har siddet i mørket hele dagen. Vi har været i den virtuelle 'Met Opera', der blændes op for søndage imellem 10 og 14 i Imperial biografen. Og vi var ikke de eneste! To-tredjedele af salen var besat. Trods vejret.

The Metropolitan Opera i New York transmitterer live til hele verden forskellige forestillinger ca. en gang om måneden. Det kan vi ikke klare herhjemme. Det næstbedste er så at se forestillingen i form af let forsinkede optagelser i premiere-biografens store sal. Verdens fremmeste operasangere og -sangerinder passerer igennem den ene klassiske opera efter den anden henover året. I dag gjaldt det Donizettis 'Lucia di Lammermoor' - en drabelig historie (som sædvanlig).

Hvis du er blevet nysgerrig, så er det faktisk muligt at se med egne øjne, hvad det egentlig handler om her. Operafilmene bliver vist i biografer over hele landet.

Vi har én regel: når vi sidder derinde i mørket og er omhyllet af den skønne musik, så har man pligt til diskret at markere, skulle en af os afstedkomme velbehagsytringer, der umiddelbart kan forveksles med snorken. Derudover er det bare at give sig hen i selskab med de fremmeste kunstnere inden for genren, i selskab med hundreder af andre operaelskere, søndag efter søndag.

Og så til sidst: Cummings har fået et gækkebrev. Brevet er underskrevet med syv prikker. Er der nogen af jer, der kan hjælpe Cummings med at gætte, hvem gækkebrevet er fra?

Kategori: ,. Bookmark permalink.

6 Kommentarer til A day at the Opera

  1. Den første varme forårssøndag indendøre i mørke.. Restpekt, I er virkelig opera elskere..
    Dit navn det står med prikker, pas på det ikke stikker, måske får du et i morgen med 8 prikker.. :-)
    Forårs hilsen fra ....

  2. Jeg kan bekræfte, at det var en uforglemmelig oplevelse! Og Gowings, jeg påskønner din diskrete måde at markere på i den nævnte situation.

    Bortset fra det kan jeg ikke forestille mig, at jeg nogen sinde gætter, hvem det gækkebrev er fra. Min ansøgning om medlemskab af Mensa er for øvrigt blevet afvist.

  3. Peter Pedal

    Mon ikke brevet er fra fogeden?

    Jeg har flere gange været til stand up opera - se evt. http://www.stand-up-opera.com

    Der lærte jeg, at opera-sang er mindre irriterende jo dygtigere sangeren er - men desværre også omvendt.

    Se i øvrigt denne: http://www.youtube.com/watch?v=SXh7JR9oKVE
    - husk at vælge høj billedkvalitet...også aht. lyden.

  4. Inge, vi er glade amatører. Prikker? Hvem? - Moi?

    Cummings, ja det var rigtig hyggeligt. Vi er diskretionen selv...

    Fogeden? Det kan ikke udelukkes, Peter Pedal. Dit udsagn, eller læresætning, er ubestridelig. Jeg glæder mig til at se, hvad der er bag linkene.

  5. Tænk frivilligt at vælge fire timer i biografmørket på den første solskinsdag med 18 grader :-) Men det lyder som om, I har hygget jer gevaldigt! Blev det nødvendigt diskret at markere over for velbehagsytringer eller snorken?

  6. Madame, vi er dedikerede amatører. Min diskretion forbyder mig at svare på dit spørgsmål :)

Skriv en kommentar