Kære Gowings
Jeg kender jo din faible for biler af fransk oprindelse, specielt hvis Citroëns karakteristiske vinkler pryder bagsmækken, og jeg forstår din diskrete indvending mod antibilisternes seneste tiltag i Paris.
Men apropos logoet på DS'ens velformede bagdel kom jeg uvilkårligt til at tænke på min gamle Ronson-lighter, som jeg for nylig genfandt i en skuffe i herreværelset, hvor den må have befundet sig, siden jeg lagde rygningen på hylden for en menneskealder siden. Som du sikkert har regnet ud, er der nærmere bestemt tale om en Varaflame – et navn, den gjorde sig fortjent til ved at være den første lighter, hvor det var muligt at variere flammens højde ved hjælp af en dertil indrettet drejeanordning. Lighteren er naturligvis hverken benzin- eller dieseldrevet og har som sådan ikke meget med den af dig beskrevne parisiske afsky for disse drivmidler at gøre, men du må give mig ret i, at min Ronson Varaflame Golden V har en ikke ringe lighed med en Citroën DS:
Ganske vist opererer Ronson kun med en enkelt guldvinkel mod Citroëns to, og den vender heller ikke på hovedet, men alligevel ...
I øvrigt kan jeg berolige dig med, at jeg ikke har genoptaget rygningen, men blot fyldt gas på lighteren og stukket den i lommen i håb om en dag at støde på en af de få tilbageværende kvindelige rygere og på en gentlemanlike måde være hende behjælpelig med at få fut i fejemøget.
Din hengivne
Cummings
Kategorier
- Accessories (10)
- Beklædning (6)
- Biler (19)
- Bøger (12)
- Citroën (10)
- Design (12)
- dvd (2)
- Dyr (1)
- Erindringer (26)
- Film (23)
- Forandring (43)
- Gør-det-selv (22)
- Historie (13)
- højtider (10)
- Indretning (4)
- Intermezzo (12)
- Jul (88)
- krimi (2)
- Kulturhistorie (37)
- Links (5)
- Mad (1)
- Medier (12)
- Mekanik (5)
- Mode (5)
- Musik (32)
- Mænd (25)
- Nytår (3)
- påske (3)
- Rejser (32)
- Samfund (26)
- Samtid (32)
- Samtidshistorie (8)
- Sprog (2)
- Stemning (51)
- Sundhed (4)
- Tant og fjas (40)
- Teater (1)
- Tips & tricks (1)
- traditioner (12)
- TV (19)
- undren (12)
- Videnskab (8)
- Værktøj (3)
- Årstid (51)
Jeg kan en vittighed om ikke at have ild, når folk spørger - men vi stryger den.
Tak!
Og så var der den om den franske bilsælger, der søgte job.
Han skammede sig lidt over at have solgt japanske biler i et tidligere job.
Så han havde 2 CVer.
Det var bedre!
..."To George from Ann".
... "All my love" :-)
Skal vi udlove en præmie til den, der gennemskuer koden, Gowings?
Er det her, man skal indsætte en :-)
Deres skarpsindighed gør dem ære, frue i midten. Deres Smiley var yderst velanbragt!
Det er sjovt. Den film bliver også hængende hos mig her nogle år efter - altså i dagligdagen.
Det sker f. eks. når jeg tænker på fanatikere - eller mig selv - der altid har en flig af tvivl, som man kan tage udgangspunkt i.
Det sker også, når jeg ser mig omkring i verden.
Er den oprindelige serie noget værd? Jeg tror jeg vil se den med en, der godt kan li' spionfilm, men jeg vil gerne vide, hvad jeg går ind til.
Sagt i al fortrolighed: Film før 1980 er ikke lige noget for mig.
Og som i de gode gamle dage er der knas og støj på linien, når man forsøger at meddele sig til fjerne frænder og fæller i disse for vort land så svære tider.
Det var såmænd bare mig, der var glad for filmen og gerne ville vide, om man skulle se serien.
Jeg siger det bare: Hvis handlingen 'Homeland' var hensat til en tid og et sted med mere stil - mere film noir - mere regn - mere Kunst. Wuaw. Så ville jeg være hooked on a feeling.
@Peter Pedal: Tv-serien 'Tinker Tailor Soldier Spy' (med den kedelige danske titel 'Mulvarpen') er uheldigvis fra 1979. Jeg genså den for et par år siden, og selv om jeg almindeligvis sætter pris på film, hvor alting går l-a-n-g-s-o-m-t, må jeg indrømme, at her var jeg tæt på smertegrænsen. Det er med andre ord alt andet end en actionfilm, men jeg ville nødig ikke have set eller genset den, og Alec Guinness er eminent som George Smiley.
P.S. Er der en skæringsdato i 1980, der er afgørende for, om du bryder dig om en film :-)
Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at forlægget, nemlig BBC serien, er seværdig i dag. Det gælder både 'Tinker, Tailor...' og efterfølgeren 'Smileys People'. Rigtigt, det er slow-TV, men det giver, synes jeg, serien en autencitet; det lange seje træk - som spionage eller efterforskning indebærer - samtidig med at det, ligesom man roser det i dag, giver en bedre mulighed for persontegning end det er muligt i en film af to timers varighed.
Læg dertil de fantastiske billeder og scenografier fra halvfjerdsernes London: Circus som et nedslidt hus, hvor indretningen sikkert ikke har ændret sig meget siden krigen, de lemfældigt opsatte sedler med instruktioner til husets brugere, farverne på væggene, møblerne, porcelænet - og den udbredte brug af hessian - og, og...
Filmen med Gary Oldmans store fortjeneste, synes jeg, er at den i respekt for det oprindelige forlæg netop er filmet i de støvede jordfarver og tidstypiske omgivelser afspejlet i scenografien.
Gary Oldman er en dygtig skuespiller, men Alec Guinness ER Smiley.
Billedet og korværket der udgør slut-temaet på hvert enkelt afsnit er også i verdensklasse.
Iøvrigt, så kører Peter Guillam i en DS i Gary Oldman filmen, der næsten matcher det farvevalg, der er på din DS i indlægget. Så kan man vist sige at ringen er sluttet :)
Jeg nød skam også lokal- og tidskoloritten i fulde drag, Gowings. Og du har ret – med Peter Guillams DS er ringen sluttet. Man fristes næsten til at sige: 'Den er i vinkel.' [Undskyld]
Tak af hjertet, d'herrer og damer.
Jeg vil nok i aften nyde en bestemt TV-serie i UTALLIGE afsnit, som kaldes 'livet'.
Når 'Homeland' bliver endnu mere urealistisk, så vil vi blive Smiley-konvertitter.