Weekend Mixture #3

Måske var jeg blandt de sidste, der så Kongens store tale, da jeg var til premiere i torsdags – noget tyder i hvert fald på, at alle andre for længst havde været til forpremiere på Oscarslugeren. Skulle der alligevel være en og anden tilbage, der ikke har set den, kan jeg anbefale at få gjort noget ved det. Filmen handler (som bekendt) om George VI, der pludselig blev konge, fordi hans bror, Edward VIII, giftede sig med den borgerlige og to gange fraskilte Mrs. Simpson og måtte abdicere i 1936. Men George var stammer – katastrofalt for en regent, der skulle fremstå som samlende autoritet for folket i krigstid – og filmen skildrer hans kamp med handicappet og mødet med den excentriske talepædagog Lionel Logue (eminent spillet af Geoffrey Rush, der helt urimeligt ikke fik nogen Oscar for præstationen). Den officielle smagsprøve er her. Filmen kulminerer med kongens tale til folket, da det står klart, at England er i krig med Tyskland. Her på bloggen lader vi os selvfølgelig ikke nøje med mindre end den ægte vare: hør den originale tale fra den 3. september 1939.

Apropos taler og England er det svært at komme uden om Churchill (som også optræder i filmen). Højdepunkterne i hans berømte tale i London den 12. juni 1941 til de allieredes delegerede kan høres og ses her. Foretrækker man som jeg at nyde den til lidt moderne musikledsagelse, er der mulighed for det her.

Og så til noget helt tredje, men vi bliver i 30'erne. Sådan mente man dengang, at moden i år 2000 kom til at se ud.

Gad vidst, hvad man ville have sagt i 30'erne til denne forestilling? Den har for længst og af indlysende grunde været en tur rundt på nettet, men den fortjener også at blive bogført her.

Til sidst et perfekt akkompagnement til en langsom søndag. Det er jo ikke ligefrem, fordi der er mangel på kvindelige vokalister, men singer-songwriteren Lia Ices (hvordan mon det udtales?) lader til at være en af tidens mest talentfulde og opfindsomme. Nummeret er fra hendes seneste album Grown Unknown og skal bare nydes.

God weekend.

. Bookmark permalink.

15 Kommentarer til Weekend Mixture #3

  1. Du er ikke den allersidste.. jeg har ikke set den endnu, og jeg kender et par stykker der heller ikke har.. :-)

  2. @Inge: Det er godt at have noget at glæde sig til – og jeg er sikker på, at du vil synes om den!

  3. Jeg er lige, netop i dette øjeblik, kommet hjem fra Biografen! jeg er helt udmattet af at undertrykke mit mellemgulv og forsøg på at hikste lydløst. Og så er det jo lige vand på vores anlofili-mølle, kære Cummings.

    A dam'n good film, if I may say so Sir.

  4. Ja, kære Gowings, det er en stor fordel, at der er mørkt i biografen ...

  5. Det er altså tarveligt at sætte så mange links ind... det tager 100 år, inden man er i stand til at kommentere indlægget - men det hedder jo 'Weekend Mixture', såhh... ;-)

    Vi (pluralis majestaetis) glæder os meget til at se Kongens Tale.
    Vi har til gengæld undret os en del over spådommen om år 2000-klædedragten.

    Min datter og (engelske) svigersøn erklærede inden Oscaruddelingen, at Geoffrey Rush fortjener en pris for præstationen i filmen. Synd, at han ikke fik en. Var han overhovedet nomineret?

  6. @Ellen: Det er skam ganske frivilligt at klikke :-)

    Ja, Geoffrey Rush var faktisk nomineret, se eventuelt her

  7. Det er sjovt med sangen Daphne af Lia Ices. Jeg ville have svoret på, at hun var irer, og at videoen var optaget i Irland - indtil jeg ser, at den er optaget i Californen. Mærkeligt, men jeg bliver tit snydt af amerikanske sangerinder, der indimellem lyder mere irske end Sinead O'Connor :)

  8. Peter Pedal

    Jeg skal se 'Kongens Tale' i aften.

    Jeg er vild med hovedrolle-indehaveren Colin Firth, som også kan opleves som distingveret brite i 'A Single Man' - den kan ses i Filmhuset i Kbh. i denne måned.

    ..

    Hvad angår år 2000: Jeg har en poppet bog fra 70erne - vistnok fra Lademanns forlag :-) - som giver visuelle bud på hvordan år 2000 må blive. Det er...øh...retro-futurisme.

  9. @Gowings: Jeg havde ikke lige tænkt på det med det irske, men det har du ret i! Så vidt jeg ved, er Lia Ices fra Brooklyn.

  10. @Peter Pedal: Jeg vil se, om ikke jeg kan finde vej til storbyen ...

  11. Peter Pedal

    Så fik jeg set filmen. Den var jo fremragende.

  12. Jeg læste om den - og besluttede ikke at se den, Colin Firths og Geoffrey Rushs kvaliteter og præstationer ganske ufortalt. Den er, formodentlig bortset fra terapiscenerne, et stykke eklatant historieforfalskning af værste skuffe.

    Både den ottende Edward og hans stammende bror sympatiserede med det spirende naziregime, i en grad som mange englændere slet ikke fatter. Jeg synes der er en manuskriptforfatter og en instruktør, der burde sidde med røde ører og syresmag på drøbelen ... så derfor går jeg ikke i biffen for at savle over Colin Firth.

  13. @Dana Watsham: Der er heldigvis ingen, der forbyder en at lade være med at se en film. Jeg opfattede The King's Speech som en film med en god historie, ikke som historieundervisning.

  14. Du har da helt ret i, at det er en historie der fortælles, ikke historiefortælling - men hvis man 'misfortæller' omstændighederne ofte nok, ender misfortællingen med at blive set som det ægte.

    Og jeg fatter stadig ikke hvorfor de faktiske forhold udenfor jernindustrien behøver skønmales for at fortælle en en historie om to mænds samarbejde?

  15. Peter Pedal

    -> Dana:

    Du har måske ret - men hvis du har set 'A Single Man' med samme Colin Firth i hovedrollen, så forstår du hvad jeg mener: Colin Firth fortæller med sit ansigt en historie om at nærme sig livet trods svære vilkår.

Skriv en kommentar