Til havs, til havs ...

Nu vi er ved katte. Jeg kender nogen skøre høns og en klog kat (faktisk nogle kloge katte). Selvom både høns og kat vil påstå, at vi højst er bekendte. Efter at jeg har lært dem at kende, så er der flere ting der er faldet på plads.

En af dem er, hvordan man kan blive inspireret til at skrive en børnebog om en "midaldrende herre", der bor med sin kat og høns på en lille gård i Småland. Et liv i "lugn och ro" med nysgerrige, fordomsfulde, drillende, kærlige, hjælpsomme naboer. Her udgør hønsegård og hønsehus en egen matriarkalsk republik. Undtaget i en kort periode, hvor Caruso - en konstant galende hane, der driver gårdens øvrige beboere til vanvid - har sin residens i hønsehuset.


I en af historierne, alle fortalt og tegnet af Sven Nordqvist, går katten Findus og den midaldrende herre, Peddersen, så grueligt meget igennem for at kunne bage en pandekagekage*. Det vil føre for vidt at repetere hele handlingen her, men på et tidspunkt er parret i den situation, at de skal have fjernet en tyr, der hviler sig opad en stige - som vores venner skal bruge - så hvordan får man tyren væk? Man ifører katten et rødt og gult ternet gardin ved at binde det i halen. Dernæst løber katten lynhurtigt ind til tyren og tirrer den ved styrte rundt med gardinet flagrende efter sig, alt i mens denne her afspilles på rejsegrammofonen. Efter at tyren har drønet hele afspærringen rundt og står og pruster i engen, kan Peddersen let løfte stigen over hegnet.

Historierne har jeg læst højt igen og igen og tegnefilmene har vi set hundrede gange mindst. Nu er der ikke mere nogen herhjemme, der vil have læst højt af "Peddersen og Findus". Til gengæld ved vi, hvor hønsene og katten bor. Hvad Peddersen angår, så...


*Der findes et hav af modificerede opskrifter på pandekagekage ude på nettet. Men der er kun en opskrift der gælder:

Lav så mange pandekager du orker. Læg dem sammen med skiftevis flødeskum og hindbær syltetøj imellem lagene. Øverst smøres flødeskum der pyntes med chokoladeknapper med flerfarvet krymmel. Dertil afspilles 78'ere og drikkes kogekaffe ved havebordet under æbletræet.

Kategori: ,,. Bookmark permalink.

6 Kommentarer til Til havs, til havs ...

  1. Ih, sikke minder - elsker også de bøger.Kan såmænd finde på at bladre i dem sådan helt for mig selv :-)

  2. Nøj, det lyder vel nok lækkert med pandekager i lag serveret under æbletræet! Peddersen og Findus må vist være skrevet efter, jeg læste højt for sønnike, og jeg er gået glip af meget, kan jeg forstå ...

  3. Peddersen og Findus er desværre ikke en del af min bekendtskabskreds.. Men din opskrift på pandekagekage får mundvandet til at true med overløb.. :-)

  4. Lavendel, det er rigtigt, sådan har jeg det altså også.

    Madame, Det er den bedste af alle kager. Bøgerne ligger nok et sted imellem sønnike og Gowings jr.

    Inge, der er ikke noget at gøre. Du må prøve pandekagekagen...

  5. jeg kender ti høner og tre katte, der fedter for endnu en historie.
    og to haner, der ikke gider at høre, hvad der videre hændte Caruso.

  6. Regitze, måske du bare kunne låne vores bøger og film. Så kan Uffe læse højt, eller de kan få en storskærm ud i hønsehuset :)

Skriv en kommentar