Godmorgen Danmark!

Først en måned på den ene side,
så en måned på den anden.
Og så på ryggen en måned til halvanden.

Her i huset varsles forårets kommen ikke af viber, storke o. lign. flyvende væsener. Næh, her i huset er det forår, når temperaturen i udestuen vækker vores to vinterdvalende eksemplarer af Testudo hermanni, eller græsk landskildpadde, også kaldet. Nu har de været i bad og ligger og soler sig under varmelampen, alt imens de tygger rosenkål i sig. Inden længe skal de ud i deres udendørs anlæg, hvor de opholder sig lige til næste oktober/november.

Kategori: . Bookmark permalink.

13 Kommentarer til Godmorgen Danmark!

  1. Man skulle være skildpadde, skulle man.. eller kat :-)

  2. Hvis næste vinter bliver som denne, tror jeg ærlig talt også, jeg snupper mig en turtlenap ...

  3. sære dyr...men efter denne vinter forstår jeg dem godt, vil også en tur under varmelampen..

  4. Kære Inge, Cummings og Lavendel

    Jep, det virker umiddelbart som en fin måde at tilbringe vinteren på - nedgravet i pottemuld og spaghnum. Men man går jo så glip af den søde juletid...

  5. Peter Pedal

    Jeg er meget fascineret af kæmpe-skildpadderne i zoologisk have i Kbh...f. eks. er jeg fascineret af hvor gamle de kan blive.

    De bevæger sig langsomt, så sjælen kan følge med - lidt ligesom Cummings.

    Inspireret af deres dovenskab/magelighed gider jeg ikke slå op på wikipedia hvor gamle de kan blive.

  6. hvor fint et forårstegn! har de sovet uafbrudt siden oktober-november, eller kigger de lige frem nu og da?

  7. Peter Pedal

    Ja, fortæl i detaljer om deres søvnmønster, please!

    Drikker de i øvrigt noget, når de er i hi? Det må de da gøre?

    Jeg har i øvrigt fået anbefalet dette podcast: http://www.radiolab.org/2007/may/24/

  8. Regitze og Peter Pedal, de er deep down hele tiden - ikke bare en lille tur rundt i manegen. Man skal vande deres jordlod indimellem, for at holde dem fugtige, men ikke så meget at der dannes (for meget) skimmel. De optager så vand fra den omgivende jord - eller rettere - de tørrer så ikke ud.

    Ned til 1-2 hjerteslag i minuttet, mine damer og herrer!

    Peter Pedal, ca. 50 år gamle bliver de her. Min datter har erkendt, efter et lille regnestykke, at hun hænger på dem til hun skal pensioneres. Hvis altså ikke pensionsalderen er steget voldsomt til den tid.

  9. Peter Pedal

    Hold da kæft - gerne flere detaljer, hvis du orker det :-)

    The light that burns half as bright burns twice as long.

    I øvrigt:

    http://www.youtube.com/watch?v=uloO0lskXz4 - hop evt. frem til skildpadden ved 0:38.

    http://www.youtube.com/watch?v=B9svHH6SCZ4

  10. Peter Pedal, der er en del hjemmesider af svingende kvalitet. Jeg vil fremhæve disse to:

    http://www.landskildpadden.eu/

    http://www.marginata.dk/

    Creature Comforts,- jeg har aldrig set dem før! Jeg har dog en klar fornemmelse af, at det må være skaberne af Walter og Trofast samt F for Får (Wallace & Gromit, Shaun the Sheep) der slår til igen. Kosteligt!

  11. Naturen er genial - men hvorfor er vi mennesker dog ikke fulgt efter og tager os en god lang lur på et par måneder ...

  12. Peter Pedal

    -> Gowings:

    Tak.

    Dette er klassikeren...også med skildpadde:

    http://www.youtube.com/watch?v=P3AAdkfiamU

    Det er fra Aardman Animation Studios i Bristol, som ganske rigtigt står bag 'Wallace & Gromit' m. meget m.

  13. Madame: Rigtigt, men hvad så med julen?

    Peter Pedal: Jeg kiggede lidt rundt i Youtubes "you might also like...", hvor jeg også røg ind i den du linker til. Jeg har skyndt mig at udbrede linket til venner og bekendte :)

Skriv en kommentar