Blåt græs


Der er ikke noget som musik, der kan sidde fast, længe efter at man har hørt det første gang. Sådan en melodi er den, du skal høre om lidt, på en måde. Problemet er bare, at den er for hurtig til at gengive på stående fod med fløjt, nynnen, da-da-da, trallen eller tilsvarende. Og det er nu det fascinerende ved den. Melodien indgår i filmen "Udflugt med døden" (eng. Deliverance). En barsk sag, men scenen med musikken er stærkt formildende og dertil uforglemmelig.

Kategori: ,. Bookmark permalink.

9 Kommentarer til Blåt græs

  1. Ja, det er en god scene. Filmen i sin helhed er vist -at dømme ud fra kommentarerne på YouTube- knapt så god.

    Iøvrigt en pudsighed, at græsarten engrapgræs, som på amr.-engelsk hedder bluegrass fik en musikstil opkaldt efter sig.

    Jeg har tidligere dyrket engrapgræs, og i begyndende frøsætning har markerne ganske rigtigt et blå-violet skær over sig.

  2. Farmer, filmen er en slags gyser - om fire venner, forretningsmænd, på "overlevelsestur", i kano, i vildmarken. En tur der tager en drejning, da vennerne kommer på kant med de lokale hill-billies og såvidt jeg husker, bliver to dræbt. Filmen blev faktisk nomineret til tre Oscars...

    Åbenbart er linket at eng-rapgræs gror på græsgangene i bjergene i Kentucky og farver disse blå - sådan som du beskriver (fra Wikipedia).

  3. En uforglemmelig scene i en stærk film.. og præcis det stykke musik.. WOW.. jeg er vild med det, og har altid været det.. :-)

  4. Inge, det glæder mig at du kunne lide gensynet :)

  5. Sikke en skøn scene - jeg kender ikke filmen, men den skal da bestemt ses! Man kan jo næsten ikke sidde stille, når man hører den inciterende musik :-)

  6. Madame, jeg advarer! Resten af filmen står i skærende kontrast til denne scene. Men musikken, den fejler ikke noget :)

  7. "Music makes the world go around"... ;-)

  8. Men dog! Jeg googlede Engrapgræs og Rapgræs, 6 hit, nr.2 var "mændafbetydning" - jeg var ved at falde bagover. Endnu mere så fordi anledningen var, at Farmer havde identificeret strå i aftenlys udenfor mit vindue! (Et billede på dax2). Jeg tror at bluegrass generelt er betegnelsen for præriernes græs. Jeg ser for mig noget græs, der om foråret trives så det er helt blåt.

    Men da.wikipedia siger jo at det er rapgræs på Kentucky-skråninger.

    Musikken på YT-klippet hænger i øret endnu, jeg har jo hørt den mange gange i gamle dage, men ikke med billeder på! Jeg ved ikke hvad den knægt, der spiller, skal forestille, men det er en flot optagelse, hvor skuespillerne giver en rimelig illusion af at spille selv.

    Det flotte er jo at blue-grass musikken rummer elementer af de fleste amerikansk musik-traditioner inklusive blues. Jeg troede det var den gamle "folketradition" som hed "blue grass"/præriemusik, men etymologisk lexicon siger at det er en musik opkaldt efter et band! music style, 1958, in allusion to the Blue Grass Boys, country music band 1940s-'50s,[...]

    http://www.etymonline.com/index.php?term=bluegrass

    Det band fortjener en guldmedaille for at grundlægge den stil og den betegnelse :)

  9. En forklaring må være, at der ikke er så mange, udover Farmer, du og bloggen her, der herhjemme interesserer sig for Engrapgræs. Der er væsentligt flere, der interesserer sig for Bluegrass :)

    Banjo-drengen i klippet er et produkt af indavl blandt hill-billies. Noget der også er en del henvisninger til i filmen, som jeg husker den. Og ja, bluegrass-musikken - den fejler ikke noget.

Skriv en kommentar