Et slag for den dårlige smag

Hvis man vil se en god film, kan man gå i biografen, eller man kan gå i Lidl. Jeg gjorde det sidste. Egentlig skulle jeg bare have en pose mysli til fruen, som er mysli-connaisseur og af den overbevisning, at Lidls luksusblanding overgår alt andet. Ellers handler vi der sådan set ikke. Eller handlede, for det kan sagtens være, at mit bidrag til virksomhedens omsætning nu kommer til at stige en anelse. Man var nemlig udgået for luksusblandinger, og da standardblandingen under ingen omstændigheder kunne komme på tale, og jeg nu alligevel var der, gav jeg mig til at arkæologisere i kassen med nedsatte dvd'er. Behændigt bladrede jeg forbi en syndflod af krigs-, biljagt- og tjubangfilm, og så stak Dustin Hoffman og Emma Thompson pludselig hovederne op. 'Så kan det ikke gå helt galt,' tænkte jeg og fiskede Sidste chance, Harvey op, og da jeg altid har været til fals for Emma Thompsons kølige britiskhed, havnede det umage par i kurven.

Og det er en krage-søger-(u)mage-historie. Dustin Hoffman spiller Harvey Shine, der er fraskilt og hvis karriere som jingle-komponist synger på sidste vers. Han tager til London for at deltage i sin datters bryllup – men kun for at få en våd klud i ansigtet: datteren har valgt, at hendes stedfar skal føre hende op.

Dybt skuffet beslutter han sig til at tage hjem inden bryllupsfesten, og i lufthavnen ramler han for anden gang ind i gammeljomfruen Kate (der dog er cirka tyve år yngre end ham). Hun har et marketingjob i Heathrow, og da han ankom til London og traf hende første gang, afviste han brutalt at besvare hendes spørgsmål, men nu ... Det egentlige spørgsmål er selvfølgelig, om de to vanskelige, utilpassede mennesker har en fremtid sammen. Slutningen er relativt let at gætte.

Jeg er glad for – og det er jeg sikkert ikke ene om – at jeg ikke er anmelder. Så havde jeg nemlig været nødt til at sable filmen ned for alle dens klicheer og dens forudsigelighed. Men sagen er, at jeg nød den og følte mig godt underholdt hele vejen igennem på trods af alle svaghederne. Fordi Dustin Hoffman og Emma Thompson er så gode skuespillere, OG fordi jeg er en sucker for romantiske komedier og happy endings.

Min top 10 inden for genren (i kronologisk orden):

Han, hun og leoparden (hele filmen kan ses her, så længe det varer)

Den frygtelige sandhed

Prinsessen holder fridag

Nøglen under måtten

Irma la Douce

Mig og Annie

Da Harry mødte Sally (nej, det er ikke den scene, du tror – den finder du her)

Søvnløs i Seattle

Fire bryllupper og en begravelse

Det bli'r ikke bedre

Sidste chance, Harvey kommer overhovedet ikke på højde med nogen af ovenstående, men man behøver heller ikke spise østers eller kaviar hver dag. Somme tider kan det være helt fint med nr. 18 henne fra det lokale pizzaria – eller bare en gang mysli fra Lidl.

P.S. Deres papirlommetørklæder er også billige.

Kategori: . Bookmark permalink.

22 Kommentarer til Et slag for den dårlige smag

  1. Haha, herligt at læse og jeg er fuldstændig enig! Har sjovt nok selv set filmen for nylig og synes, den er meget smuk og velspillet. Den minder om novelle-genren, da der ikke sker så meget, men det gør ikke spor.

  2. Jeg tror jeg har set omtalte film. Jeg tror faktisk jeg har den...Har den været i fjernsynet måske?

    Jack Lemmon og Shirley MacLaine - et godt valg! Jeg har aldrig, tror jeg, set Irma la Douce. Den må jeg se at få anskaffet. Jeg fik iøvrigt lyst til at se "Hvem støver af" igen.

    Ærgerligt at film som de fem første, ikke længere er på søndags-sendefladen, men man kan jo håbe på en revival. De holder ihvertfald 100. Meget enig iøvrigt (surprise!). Du har dog en bobler til gode, jeg har sagt det før: Love Actually.

  3. @Madame: Sjovt tilfælde, at du også lige har set den :-)

    @Gowings: Har lige smugkigget på YouTube, og jeg kan godt se, at jeg er nødt til at indlemme Love Actually i samlingen.

    Nej, søndage er ikke, hvad de har været ...

  4. Jeg må i Lidl.. den film lyder perfekt til et par timers afslapning, en film med en slutning, ingen krig, ingen biljagter, ingen tænderklaprende spænding, forhåbentlig heller ingen blod og skyderi..
    Har du ikke glemt Pretty Woman på listen.. ??

  5. @Inge: Jeg tænkte nok, at jeg ville få klager over, at Pretty Woman ikke er på listen, men nej, det er ikke en fejl :-)

    Til gengæld kan du roligt gå ombord i Sidste chance, Harvey – den svarer fuldstændig til din beskrivelse.

  6. Peter Pedal

    Du er vist både en sucker for romantiske komedier - og for danske film-titler :-)

    Jeg forsøger at opleve en film som et glas rødvin. Det gælder for mig om at trække mest muligt ud af en film. Hvis man bare skyller vinen ned, så nyder man det måske ikke så meget.

    Jeg forsøger også at undgå at lave et regnestykke, hvor de negative sider ødelægger de positive sider. På den måde kan mange film få topkarakter.

  7. Det er jo egentlig den bedste anmeldelse, en feel-good film kan få. Det er lidt mærkeligt, at du synes du burde sable den ned, hvis du var anmelder; strengt taget er der klicheer og floskler i det meste litteratur, drama, og især musik. Selv Chopins meget originale stil bygger på nogle få grundlæggende byggesten, men måden de anvendes på, er meget opfindsom :-)

    Af de andre film, du nævner, kender jeg vist ca. halvdelen og jeg havde aldrig troet, at jeg kunne finde glæde ved at se "Fire bryllupper og en begravelse".

    "As Good As It Gets" er da vist ikke særlig fuld af clicher? Ikke engang scenen med hunden, som ender i skraldespanden :)

    Jeg er ikke sikker på at der ligger en Lidl i Hillerød eller omegn, men måske en tur til København kan løse problemet! Og så er der iøvrigt lavpris-DVD'er mange steder, branchen har fundet ud af at det kan betale sig at sælge ud en gang imellem.

  8. @Peter Pedal: Nej, for det meste afskyr jeg de danske filmtitler, der bliver værre og værre (men heldigvis også sjældnere og sjældnere), men jeg synes, det ville være temmelig højrøvet at bruge de engelske/amerikanske titler på film, der er kendt under danske titler. Så derfor.

    Men helt enig i resten.

  9. @Donald: Du har ret, der er ikke ret meget nyt under solen, så klicheer er vanskelige at undgå, men anmeldere elsker at kaste sig over dem og pege fingre ad dem.

    Nej, As Good As It Gets/Det bli'r ikke bedre er bestemt ikke fuld af klicheer!

    Jeg er sikker på, at du kan finde filmen lige så billigt mange andre steder – det kom bare bag på mig, at man kunne få den slags i Lidl :-)

  10. Har du set Irma La Douce for nyligt? Den må have 45 års jubilæum. Jeg husker at jeg så den i en udendørs biograf i Tehran da jeg for første gang i mit liv som 19-årig så den i en udendørs biograf. Det regner næsten aldrig dér, jo, om vinteren, der varer mellem 1 og 6 uger.

    Jeg så den film igen i TV engang, og jeg må indrømme at den skuffede ved gensynet; det var noget med skuespil-teknikken eller film-optage-teknikken, som jeg alt for nemt kunne gennemskue. Jeg måtte ty til Wikipedia: Irma bygger på samme cliché som "Pretty Woman", den letlevende dame, som skal have sig et bedre liv, men Irma er i tråd med Billy Wilders andre frembringelser meget morsom hævet over cliché-grundstoffet.

  11. Rettelse: ... da jeg for første gang i mit liv som 19-årig så min armenske familie, som dengang boede i Tehran.

  12. Peter Pedal

    Check evt. http://www.scope.dk/film/7453-mine-eftermiddage-med-margueritte

  13. @Donald: Det er meget få film med mere end 20 år på bagen, der ikke på en eller anden måde virker antikverede, men de bedste tåler alligevel et gensyn, når ideen er original nok. Billy Wilder er altid original, og det var nok en fejl at tage ham med under genren 'romantiske komedier'. Han har sin helt egen genre.

    De fleste romantiske komedier har en usandsynlig historie i realistiske rammer med mennesker. Irma la Douce er derimod usandsynlig og langt ude hele vejen igennem, og jeg opfatter den mere som en filmet tegneserie.

    Jeg har ikke set den for nylig, men det vil jeg gøre. Den står lige henne i reolen :-)

  14. @Peter Pedal: Jeg har noteret mig den og glæder mig til at se den!

  15. Peter Pedal

    -> Cummings: Fint. Giv lyd, hvis du kan få mere ud af den end fire stjerner.

    Hvad angår film med gamle damer og yngre mænd kan jeg anbefale 'Harold and Maude': http://isohunt.com/torrent_details/116595233/harold+and+maude

    Den er kun 80 minutter lang, men den er god.

    Og hvad angår rødvin og film: Det er jo ikke enten-eller. Eller rettere: I Empire Bio er rødvinen direkte tarvelig, men i Grand kan du vel få et godt glas, som passer til den franske film.

  16. Men Peter Pedal, Empire Bio er på andre områder at foretrække. Alene det at publikum generelt er blevet siddende lidt under rulleteksterne, inden de rejser sig for at gå. Så får man sjælen med ud igen....

  17. @Peter Pedal: Jeg lader anmelderne om at uddele stjerner. Det afgørende for mig ved en film er, om jeg nyder den eller om jeg ikke gør, og jeg ved på forhånd, at jeg vi nyde Irma la Douce igen alene på grund af skuespillerne.

    Ja, Harold and Maude er en fin film.

  18. Peter Pedal

    -> Gowings: Ja, Empire Bio er også min favorit...når man ser bort fra rødvinen.

  19. Hvor herligt, at du mindede mig om den film. Jeg læste om den, da den kom frem, og jeg ville gerne have set den, men glemte den. Nu ved jeg, hvor jeg kan få fingre i den - for jeg elsker også den slags film. ;-)

  20. @Mia Folkmann: Jeg håber, du synes om den :-)

  21. Jeg kunne så konstatere, at jeg ikke havde set filmen før. Jeg er meget godt tilfreds; men altså, hvornår er en film med Emma Thomson faldet helt igennem?

  22. Gowings, du har så evig ret :-)

Skriv en kommentar