Snemand Frost og frøken Tø...

Fru Gowings og jeg, vi samler på overkommelige gåture, som vi kan tvinge teen-age generationen med ud på. Idag gik turen til Søndersø. Hvilken Søndersø spørger du så, Søndersø ved Værløse svarer jeg. Her kommer man forbi den gamle, nedlagte flyvestation Værløse, som jeg kan huske fra jeg var barn og var på ophold hos mine bedsteforældre, der boede i nærheden. Brummelyde fra DC-3'ere, de dengang nye Hercules og selvfølgelig Sikorsky helikoptoren, som først fornylig er blevet udskiftet. Jeg kan også tydeligt genkalde mig larmen og silhuetten af Lockheeds Starfighter og siden SAAB-Draken.


Jeg tror umiddelbart, at flyveforbuddet over Libyen er en god ide. Men jeg må sige, at jeg synes, at Danmark har været meget i krig på det sidste. Fra idag er danske F16 fly med til at holde libyske jagerfly på jorden. F16 jageren var også på flyvestation Værløse. Og om føje tid er det 71 år siden, at selvsamme flyvestation måtte holde for. Gad vidst om nogen i 1935 sad og syntes, at 71 år ikke var så længe siden.

Kategori: ,. Bookmark permalink.

9 Kommentarer til Snemand Frost og frøken Tø...

  1. Peter Pedal

    Sidste sommer var jeg på en dejlig cykeltur ved Flyvestation Værløse og søen derude. Landingsbanen var helt groet til, men man kunne stadig se lamperne.

    Jeg deler din fascination af fly og helikoptere, men jeg tror også det er den fascination - og andre fascinationer - som skaber krige.

    Fighting for peace is like fucking for virginity.

    Putting out fire with gasoline...

  2. Flyene var egentlig bare noget, der var temmelig mange af på himlen derude, dengang. Senere lærte jeg at kende dem fra hinanden.

    Du har ret. jeg synes det er svært, med enkelte åbenlyse undtagelser, at afgøre, hvornår en krig kan kaldes retfærdig. Men hvis jeg skal være sådan lidt lommefilosofisk, så er vi vel sjældent i tvivl, hvis den er uretfærdig....

  3. Ren nostalgi at tænke på larm og lugt fra både Draken og F104, og så glemte du endda F100 Suber Sabren.. :-)
    At Danmark er i krig i Libyen er jeg egentlig ikke specielt glad for at tænke på, men det virker som en mulighed for at undgå et blodbad dernede, og så er det nok en god ide.

  4. Inge, du er hard-core flykender! Super Sabren ja, en fortrængt skandale med mange piloters liv på sin samvittighed.

    Hvad angår Libyen, så virker det som om, at det man kunne frygte allermest, måske er ved at ske. Nemlig at den første alliance imellem de arabiske lande og vesten er ved at smuldre, og at de vestlige styrkers aktion vil blive set som utidig indblanding, eller som det forlyder: en overreaktion. Og hvad har vi så?

    Samtidig forventer oprørerne velsagtens, at de vestlige luftstyrker gør arbejdet med at vælte Gadaffi færdigt.

    Og så virker hele situationen så bekendt - igen, igen.

    Men selvfølgelig håber jeg, at jeg tager fuldstændig fejl!

  5. Hehe.. nej nej jeg er ikke hardcore flykender, men jeg var i mange år gift med en pilot fra det danske flyvevåben.. og lidt lærer man jo hen af vejen.. :-)
    Han fløj faktisk F100 da jeg lærte ham at kende, og overlede typen :-)

    Jeg håber meget du tager fejl, men jeg frygter desværre at du ikke gør!

  6. Værløse er et dejligt sted. Der bor en violinbygger lige op til flyvestationen, han har fået kaldt sin indkørsel for "Stradivarius Allé". Google Earth har en indbygget fly-simulator og med den har jeg netop været på Flyvestation Værløse :) Den er nogenlunde nem at finde takket være Søndersø.

    Hvad skete der i 1935 siden du nævner det tal? Jeg kan godt regne ud fra texten at Værløse Flyvestation blev angrebet og måske bombet d.9.april 1940, og jeg ved at tyskerne afprøvede deres dræbermaskine på Guernica i 1936, men 1935? Nå men videre:

    Det ville være muligt for EU at overtage Libya ved at bruge den forhåndenværende infrastruktur og sørge for straks at igangsætte den politiske proces efter West-Germany-1945 modellen. Det ville måske tage 4-8 år, men så ville de være igang og kysten ville se grøn ud.

    Problemet med Iraq er at US-ministeren nægtede at indrømme det var en besættelse og at man derfor ikke kunne holde US fast på at en besættelsesmagt skal sørge for at etablere vand, strøm og fødevareforsyninger, politi og retsvæsen. Man lod Iraq sejle uden at sørge for at søsætte den politiske proces.

    Hvis man gør det samme i Libya, vil det være en katastrofe.

  7. Peter Pedal

    Ja, jeg skrev også en kommentar forleden, som jeg åbenbart ikke fik sendt:

    Det vil være temmelig usmart, hvis den libyske hær og politistyrke bliver fyret. Så har vi en situation - som vel også i Irak og/eller Afghanistan? - hvor der går titusindvis af mennesker rundt uden indtægt...men med våben.

  8. I 1935 var det 71 år siden at der var krig i landet. Det skulle ændre sig i en meget nær fremtid. I år er det 71 år siden at Værløse flyvestation blev angrebet og altså er det lige så længe siden at der har været regulære krigshandlinger i landet, heldigvis. Men det er jo ikke fordi landet ikke har været i krig siden, skal jeg ellers lige love for. Når man tænker på, hvor bange vi var for krig i 60'erne, 70'erne og 80'erne, så er det da tankevækkende, at vi næsten konstant har været i krig siden jerntæppets fald. Det vil sige, at i 1935 var 71 år en relativ lang fredperiode om man vil, og det er det så åbenbart stadig. Og det er helt rigtigt Donald, det er nok lidt meget forlangt, at I skulle have læst denne "bonusinfo" ud af mit indlæg :)

    Hvad angår Libyen så må jeg give Peter Pedal ret; er der noget vi har lært af Irak, så er det at landets infrakstruktur skal genoprettes med de forhåndenværende søms princip. Og for alt i verden må det ikke ende med at blive et vestligt projekt. Problemet er, at der ikke er nogen oplagte arabiske rollemodeller, ihvertfald ikke før Ægypten og Tunesien kommer på benene igen. Tyrkiets strategi for at vende sig østpå synes p.t. at være ude af trit med begivenhederne i regionen. Men måske, hvis dette land kan finde ud af hvilken fod det vil stå på, kunne Tyrkiet komme til at spille en rolle her, med den nødvendige hjælp og opbakning fra vesten og FN.

  9. Peter Pedal

    Ja, det er en hård nød at knække.

    Hvad angår arabiske rollemodeller: Jeg har altid tænkt, at demokrati og frihed vil komme i takt med økonomisk vækst, globalisering, kommunikation etc. Men der er jo arabiske "diktaturstater", som i lang tid har været styrtende rige - og alligevel startede oprøret i det knapt så rige Ægypten. Der er noget galt med min tese.

    Når jeg kommer i humør til det, så vil jeg læse denne kronik af Søren Mørch:

    http://politiken.dk/debat/ECE1235217/angrebet-paa-libyen-er-den-rene-parodi

    Min påstand er, at Vestens tilstedeværelse i Mellemøsten og Afghanistan fremmer radikaliseringen i ind- og udland. Jeg forstår dog godt, at vi ikke KUN gør tingene værre - vi gør også lidt nytte.

    Jeg påstår også, at Danmark - inkl. Lene Espersen - puster sig op. Politikerne udtaler sig f. eks. i tide og utide om konflikten mellem Israel og palæstinenserne som om vi spillede en stor rolle i den sag. Hvorfor gør de det? Søren Mørch påstår, at de - i den aktuelle libyske konflikt - afleder opmærksomheden fra indenlandske problemer. Jeg ved ikke nok om det til at afgøre, om han har ret. Jeg ville ønske at man kunne tie sig til fred.

    Hvis jeg var politiker, så ville jeg foreslå at skære lidt i forsvarsbudgettet og bruge pengene på at oprette en uddannelse i fredsmægling og konfliktforebyggelse - og den skal ikke ligge på Forsvarsakademiet!

    Center for Freds- og Konfliktforskning blev åbenbart nedlagt i 2003...det er lidt ironisk at det skete på det tidspunkt.

Skriv en kommentar