Låge nr. 22: Provinsidyl

Jeg er på vej hen til slagteren for at bestille flæskestegen til juleaften. På det lille torv foran slagterbutikken står en mand i blåt arbejdstøj med ryggen til og støtter sig til en husgavl med den ene hånd. Den frie hånd kan man ikke se, men efter albuens vinkel at dømme befinder den sig et sted i skridthøjde foran manden og er muligvis alligevel ikke fri. Det er myldretid, og der kommer mange mennesker forbi, men ingen ænser manden, bortset fra et ungt par, der stopper op et kort øjeblik.

– Nå, han skulle lige pisse, siger fyren til sin kæreste. Så går de videre.

Slagteren står og kigger ud på manden gennem butiksruden, da jeg træder ind i forretningen.

– Det koster lige 1500 kroner, siger han og nikker ud mod torvet, inden han ekspederer mig.

Et par minutter senere er jeg ude på gaden igen. Manden i det blå tøj står stadig med ryggen til, men nu har han begge hænder foran sig. Han går lidt ned i knæ to gange hurtigt efter hinanden, vender sig om, fumler med den øverste bukseknap og slingrer langsomt ned ad gågaden.

Kategori: . Bookmark permalink.

8 Kommentarer til Låge nr. 22: Provinsidyl

  1. Hmmm...og hvad kostede flæskedstegen....?
    Billedet serumiskendeligt germansk ud? eller?
    God Jul - ønskes fra den yderste provins

  2. Peter Pedal

    Flæskesteg? Svinehud? Føj for dælen, det er ulækkert. Og så til jul?

    Men det er da godt, at vi tillader folk at forurette efter deres nødtørst.

    Han må nok have drukket øl. Det skal jo ikke bruge tid på at skifte farve, så det skal hurtigt ud igen.

  3. Fru Gowings har lagt planer om at ligge ved siden af mig på hustagene, når vi bliver, hver med sin Steyr SSG69. Så imens jeg skyder på hunde der besørger på stræde og fortov, vil hun skyde på offentligt urinerende mænd. Det bliver hyggeligt, hvis jeg altså kan holde mig...

  4. Peter Pedal

    -> Gowings:

    Hvis du tænder for dit fjernsyn, så kan du se dit hus filmet fra den ene af TV2 News' seks kamphelikoptere i green night vision.

    Kom ud med dine hænder oppe - så er julen reddet for de urinerende hunde og de ironiserende mænd.

  5. Nødtørft Peter Pedal. Nødtørft. Og jeg har altid lidt medlidenhed med de der mænd, der ikke kan holde sig, fordi de fx har i den grad har båret julen ind på den lokale bodega og efterfølgende må ydmyge og lette sig i mere eller mindre fuld offentlighed. Det overgås kun af de stakkels fruentimmere, der må sidde mellem parkerede biler med skørterne trukket op i armhulerne. Ikke noget kønt syn, men såre menneskeligt...

  6. @Lavendel: Prisen vil først afsløre sig i morgen, når jeg afhenter stegen. Billedet er taget i en ukendt by i provinsen.

    @Peter Pedal: Hvis det kan trøste dig, er stegen tiltænkt et par repræsentanter for den (endnu) ældre generation, som ville falde døde om, hvis den var fraværende, og jeg orker ikke bære rundt på afsjælede legemer juleaften. Selv vil jeg holde husets traditioner i hævd ved at indtage den delikate nøddesteg, jeg har for vane at frembringe.

    @Gowings: God jagt!

    @capac: Den sidste situation, du beskriver, har jeg aldrig oplevet, og jeg opsender en stille bøn til de højere magter om, at det aldrig kommer til at ske.

  7. ...ved siden af mig på hustagene, når vi bliver gamle, hver med sin Steyr SSG69.

  8. Peter Pedal, jeg kan ikke se TV2 news...

Skriv en kommentar