Guilia "Bertone" 1600 GTC - en ud af tusind


Nej, billedet er ikke fra i lørdags. Der kørte vi nemlig med kalechen oppe. Men som vi blev enige om inde under kalechen: der er noget hyggeligt ved gamle bilers kabiner. Man er ligesom mere på tur. Ikke fra A til B - men mere imellem A og B - om jeg så må sige.

Hornsherred havde fornøjelsen af et besøg af en perlekæde på ca. 30 Alfa Romeo'er i alderen 40 til 60 år. Det vækker opsyn. Min meget gode ven - vi har kendt hinanden så længe, at vi nærmest er brødre - har lagt sin energi og en sum penge i gamle italienske biler, og denne er nyeste skud på stammen. En fantastisk bil.

Når man så sidder derinde under kalechen og det regner udenfor, så kan man følge de forkromede indretninger, der fejer hen over ruden, samtidig med at de fordeler vandet pænt udover det hele. Der er ikke noget med regnsensor, intervalvisker, flere tempi og jeg skal komme efter dig - nææeh, det er 'on/off' du! - Men, du skal have træningen i at vippe med afbryderen, for der er ikke nogen 'park function' der hjælper dig med, at lægge viskerne pænt ned, midt på ruden.

Så imens vi slentrede rundt på fire hjul i Hornsherred, så kom vi til at tænke på den her scene fra Tati's 'Trafic'. Jeg har brugt den før, men den holder stadig.

Kategori: ,. Bookmark permalink.

18 Kommentarer til Guilia "Bertone" 1600 GTC - en ud af tusind

  1. Wauuu hvor er den fin, jeg elsker at se de fine gamle biler, og synes det er fantastisk og godt at der er nogen der har lyst, tid, penge og energi på at vedligeholde dem, så vi andre kan nyde dem på vejene ind i mellem.. :-)

  2. Ja, ikke Inge. Den er også rigtig hyggelig at køre i. Det er helt anderledes end en støjdæmpet, moderne, vinyl-kabine :)

  3. Jeg elsker Tati! Men jeg havde glemt den med vinduesviskerne.. Herligt gensyn... ;-)

  4. Lidt usportsligt at slå kalechen op, bare fordi det regner lidt, synes jeg nok. Kunne I ikke have nøjedes med en paraply?

  5. Ja han er dejlig Mia, der er sådan noget storby-gråvejrs-hyggeligt over den scene synes jeg.

    Cummings det er rigtigt, men glansen går noget af skt. Gertrud, hvis man skal sidde i waders og syd-vest...

  6. Den er vel nok flot - selv om jeg er næsten bilblind ;-) Jeg har haft en Buick Le Sabre fra 1960, men det var også den billigste gode bil, jeg kunne finde i USA ;)

  7. Helt bilblind kan du jo så ikke være, men en LeSabre fra 60'erne er også til at få øje på :)

  8. Det er en _rigtig_ bil. Bil-forhandleren sagde da jeg købte en ny Kadett: Husk nu at køre langsommere, den er mere stille og man sidder som i en dagligstue og så kommer man let til at køre for hurtigt.

    Det sker ikke så let i den Bertone.

    Iøvrigt var er en anden design-skole, som kom efter Bertone og som faktisk designede modeller til at alle EU-bilfabrikker - jeg synes det var mere elegant design, Giugiaro hed den tegnestue! Yes - men skønt at man kan få lov at se sådan en rigtig bil.

    Jeg er rystet over at man kan lave en bil, der ikke kan starte hvis batteriet er fladt! Det er virkelig lavmålet af forudseenhed :)

  9. Til Uddybning:
    Morris Minor var vist den sidste bil med start-håndsving :)

  10. Donald, Det er skægt at du nævner Giugiaro. Han var elev af Bertone og tegnede en del biler imens han var på dennes tegnestue - bl. a. denne 'Bertone' fra Alpha Romeo :)

    Min Barndoms Citroën 2CV og Ami havde mulighed for håndsving. En mulighed der forsvandt med motorens tværstilling i motorrummet.

  11. Giugiaro-designet? Så er det måske derfor, den ser så pæn ud :)


    Hvor kan man idag få en rigtig bil? Hvilke bilmærker er ikke fulde af fremmedgørende fordyrende opfindelser? Gerne en moderne bil, gerne med computerstyret brændstof - det er god økonomi - men med en computer, som kan erstattes med et svuptag og som ikke koster 4-5000 kr. Hvor kan man få en bil, som ikke har special-lygter, specialformede kofangere - plasticdimser, som ikke kan erstattes?

    Jeg tror ikke vi nogensinde får sådan en "Alfa"agtig bil, eller en luftkølet VW der larmer som et mindre fly :)

  12. her Donald. Godt nok med karbureret motor, men 20 km/l (og du kan få et kit til eftermontering med elektronisk tænding).

  13. Uhmm, fin bil der. Min drømme Alfa har altid været en 2000 Bertone, og ultimativt med en 2 liters motor, åbne Weber karbs og strippet for al unødigt (alt. med en 3 liters V6 smidt i med skohorn, har set sådan en i Tyskland engang)

  14. Ja Kontra, Bertone'n er gjort af det stof, drømme er lavet af. Og så i en tid hvor navnet Weber får en middel-gennemsnitlig familiefar på helt andre tanker...

  15. Tjek. Weber er en dybt misforstået ting i det her segment ;o)

    Men apropos bilen; strip kabinen for alt unødigt, smæk nogle 2mm alu plader i dørene, lexanruder hele vejen rundt, rullebur & pissbuckets,af med luftfiltret - og derudaf, som gamle Gas' ville ha sunget.

    God blog; jeg er på feed fra nu af.

  16. Kontra, nu er jeg en gammel mand efterhånden, så jeg glæder mig over - den i forvejen - ret simple indretning i kabinen. Det ville gøre ondt på sådan en som mig, at 'modificere' Bertonen som du foreskriver.

    Tak for rosen...

  17. Åh, gør dig nu ikke ældre end du er, vel ;o)

    Der er rigeligt med concourse Alfa'er derude, nogle endda restaureret langt forbi fabriks-standard, hvilket også skriger i mine øjne, så begge yderpunkter er en paria, uanset hvad man vælger. En midterløsning måske?

    Selvtakker, godt med gode blogs derude!

  18. Joh, men 'rullebur & pissbuckets'...

    :)

Skriv en kommentar