Revue déjà vu

Frøken Gowings og jeg har investeret i den danske revy-sangskat. Nu sidder jeg her og savner kommentaren. Den folkelige kommentar tak - ikke professionelle kommentatorer, ikke spindoktorer og ikke arrogante, populistiske politikere. Jeg savner - eller længes efter - revyen.


Jeg ved godt, at der stadig findes revyer derude, og at skuespillere over hele landet hver sommer gør deres for at holde begrebet i live. Jeg ved også godt, at den tid er forpasset, hvor revyen for alvor kom til orde og var folkeeje, hvor sangene blev sunget, fløjtet og spillet i radioen. Mediebilledet med de rappe nyhedstjenester og 'tju-hej hvor det går' levner ingen plads til revyens eftertænksomhed; revyen som folkeeje, som satire, som en politisk kommentar og som skinbarlig underholdning.

Jeg ved godt, at det er slut. Men jeg længes efter noget som den - revyen.

Kategori: ,. Bookmark permalink.

9 Kommentarer til Revue déjà vu

  1. Amen Gowings. Jeg har nogle få gange set Tivoli Revyen (eller rettere noget af den ) på tv og har krummet tæer i skoene. Det er som om den tænksomme revy døde med Preben Uglebjergs Gyngerne og Karussellerne (som jo lå på hitlistens top længe...). Måske var det tv-underholdningen, der dræbte den...

  2. Og det er jo egentlig synd, at det er utænkeligt, at radioen spiller sådan noget - det gjorde man førhen ...

  3. Capac, døden foran skærmen...Et eller andet sted tror jeg bare, vi idag udgør en lavere livsform end datidens.

    Madame, ja sangene fra dengang fejler ikke noget. Nutidens revy-viser tåler ikke rigtig gengivelse udenfor teltet, synes jeg. Problemet med de gamle revy-viser er at de jo selvfølgelig kræver, at man kender historien, der ligger til grund for teksten.

  4. Peter Pedal

    Se endelig filmen 'Funny Bones' - om variété-miljøet i Blackpool, der møder stand-up fra USA.

    Jerry Lewis er fantastisk, synes jeg - altså som skuespiller.

    Britiske Lee Evans er rørende - en britisk komiker, der spiller en variété-/cirkus-artist.

    Og endelig medvirker klovnen George Carl - se youtube - IKKE at forveksle med George Carlin.

  5. Jo, men jeg tænkte mere på den folkelige kommentar til det der foregår her i andedammen, til forskel fra det professionelle mediebillede...

  6. Peter Pedal

    NåhjaOK.

    Jeg plejer at cykle ud i Dyrehaven og kigge ind ad brandudgangen til Cirkusrevyens telt indtil jeg bliver opdaget. Det giver en fin udsigt til scenen, men en del af deres show er noget borgerligt crap - tilpasset det publikum, der kommer fra området omkring Dyrehaven.

  7. Ja, og det var så også det jeg tænkte på...

    :)

  8. @Gowings: Min far, den gamle sømand, ville sige, at vi er blevet nogle "åndsamøber"... :)

Skriv en kommentar