Som læsere af denne blog vil vide, så er der specielt en ting, der kan bringe Gowings i affekt, og det er bilers kontrollamper. Når man har det sådan, så er det egentlig mærkeligt, at man samtidig sværger til franske biler. Nok om det. Men søndag midt under snevejret havde vi fornøjelsen af ABS lampens skær på en tur hjem fra Sejerø-bugten.
Nu er det ikke det store problem: for det første er det ikke synonymt med at man ikke kan bremse, man får bare ingen hjælp fra computeren, for det andet er det sjældent noget alvorligt, når nu vejret er som det er. Der er højst sandsynligt tale om at en sensor er iset til eller blevet beskidt, så det forsvinder igen eller sensoren skal bare renses af. Alternativt kan det være for lav batterispænding og så skal der købes et nyt for at få lampen til at slukke. Det vil altsammen vise sig når bilen har stået og fået varmen i garagen.
Hvor må det være kedeligt at køre i en ny bil....
A' bremser skut'te.. då må klare dæ sæl.. :-)
Øøh, man kan fint bremse uden ABS (hvad mange ikke tror). Jeg har en mistanke om, at det er derfor der holder så mange nyere biler i krybesporet rundt omkring.
Beklageligvis er der mange ulykker hvor føreren ikke har aktiveret ABS'en, fordi vi generelt ikke træder hårdt nok, når vi skal 'katastrofe opbremse'. Mange har sikkert ikke engang oplevet at aktivere ABS'en nogensinde - inklusive mig selv; det er selvfølgelig godt nok, men ikke altid tilstrækkeligt når uheldet er ude...
(PS: lampen er slukket igen - korroderet sikring skiftet)
Der skal være lys over landet, når det er jul, kære Gowings. Overalt – også på instrumentbrættet!
Jo tak, kære Cummings, der er bare nogen 'oplysninger' jeg helst er foruden...