Der findes en bog, nej to, du ikke kan undvære. Det er ikke nok at låne dem på biblioteket en gang imellem. Den ene fordi den bør ligge permanent i dit soveværelse, den anden fordi den bliver fyldt med oliefingre inden du ser dig om. Det indledende eksemplar af "Bil-bibelen" omhandlede den totale adskillelse og rekonstruktion af sådan en her. Bogen er fra 1965 og indleder en perlerække af bøger bygget over samme koncept og omhandlende stort set alle modeller fra samtlige store europæiske, amerikanske og asiatiske bilproducenter.
Jep, der er tale om "Haynes Service and Repair Manual". Os, der kravler fra den ene gamle bil over i den anden, sørger altid for, at biblioteket er opdateret. Og på reolen skrives der historie over de bilmodeller, familien har turet rundt i, fra den spæde start da vi fik den første Renault 5 og frem til i dag. Det fine er så at vennekredsen kan, når den krydser dit spor i bilvalg, låne fra dit bibliotek. Jeg skriver udtrykkeligt låne, for ligesom med mange andre bøger, så er de her umulige at skille sig af med. Dine Haynes bøger er dine sandhedsvidner på dine små sejre: din første udskiftning af varmeapparat, din første udskiftning af bærearme, din første udskiftning af køler o.s.v.
Scenariet hvor familiens bilansvarlige, som godnatlæsning i sengen om aftenen, studerer en større operation, såsom udskiftning af trækaksler eller tolkningen af fejlkoder fra motorens computer, er ikke et sjældent syn i familier der kører i genbrug. Alle reparationer er inddelt i sværhedsgrader fra en til fem svensknøgler. Stor er den dag, hvor man første gang har trodset sin tvivl på egne evner og begået en firenøglers seance.
Desværre bliver markedet for Haynes bøger indsnævret i takt med at bilen forvandles til en PC'er på fire hjul. Heldigvis er vi der overtager, hvor I andre giver slip, henvist til motorteknologi fra midt i halvfemserne, hvis vi skal ned på de virkelig lave priser på et køretøj. Og i den aldersgruppe af biler er Haynes stadig leveringsdygtig i manualer.
Haynes selv har dog nok lugtet lunten og er nu også leveringsdygtige i bøger om andre emner og problemstillinger af mere generel interesse og blivende karakter...
Øhhhh nåhhh hmmm, hvor er der meget kvinder ikke forstår.. ;-D
Skal jeg forstå det sådan, Inge, at det ikke er dig, der står for bilreparationerne hjemme hos jer?
:)
Det er ikke uden en vis stolthed, jeg kan oplyse, at jeg helt på egen hånd har fundet ud af, hvordan man fylder sprinklervæske på alle de biler, jeg gennem tiden har snoet gennem trafikkens hvirvler. Resten overlader jeg til whom it concerns.
Med hensyn til den øverste manual på det nederste billede gætter jeg på, at samtlige transaktioner er markeret med 5 svensknøgler ...
det er jo fantastisk viden.
jeg kendte den ældre mand, der i sin tid lavede et forlag til de hersens pamfletter, der gav menigmand indblik i alt fra WordPerfect til Outlook. og senere Yoga og andet Hejs, som man kunne erhverve på posthuse og tankstationer. han var en glad mand.
(og jeg overlader også resten af min bil til whom it may concern.
det medførte i dag at jeg fik at vide, at de syngende bremseklodser sagtens kan holde 2-3 uger endnu.
så hvis nogen står og savner en gammel tysker på gule med egen charme... [og man kan sikkert skifte klodserne selv hvis man virkeligt gerne vil])..
Regitze, det er snyde nemt at skifte bremseklodser,- hvis ikke kalibrene har sat sig...
Kære Gowings, spolér nu ikke Regitzes mulighed for at erhverve sig en ny bil!
Men Cummings, det er jo imod "reglerne" ikke at have prøvet...
Gowings, du har ganske ret, men hvad nu hvis man lige har fået øje på en lækker Mercedes?
Jamen, det er rigtigt...
Mjjjoooo lidt sørger jeg da for med bilen.. jeg KAN faktisk godt køre den til mekaniker og få ham til at fikse alt.. :-D Han er nemlig meget sød og dygtig og meget flink og meget rar.. og DET husker jeg at fortælle ham..:-))
Godt ord igen :)