Låge nr. 11: En and til nydning I


Flæskesteg eller and? Kalkun eller gås? Risengrød eller ris à l'amande? Eller i kombination?

Som muligvis tidligere omtalt er der her i huset indgået et 'lokalt kompromis', der består i at den Gowingske jul udgør en fusion af ældste generations barndomshjems-traditioner. Risengrøden er skiftet ud med den pseudo-franske dessert, imens anden bibeholder pladsen og har skubbet kalkunen ud i glemselen.

(Kalkunen er en misforståelse, når det kommer til menneskeføde. Den kan kun tolereres, fordi en evt. stuffing kan tillaves, så at den faktisk kan spises. Herefter kan man smide resten af den flyvende elefant på møddingen).

Gæt hvordan julemiddagen var sammensat i det Gowingske barndomshjem? Man skal ikke undervurdere tyngden af nedarvede juletraditioner...

Kategori: ,,. Bookmark permalink.

3 Kommentarer til Låge nr. 11: En and til nydning I

  1. Kære Gowings, jeg mener at have opdaget en slåfejl i overskriften. Skulle der ikke have stået 'En and til beskydning'?

  2. Risengrød og andesteg?

    Jeg vil jo til enhver tid hævde, at om en kalkun er spiselig eller ej, afhænger af kvaliteten på dyret og tilberedningen.
    Jeg vil slet ikke ødelægge julen med at tale om kvaliteten af fødevarer i Danmark, de fleste frosne minikalkuner fra supermarkedet er ikke værd at beskæftige sig med.
    Jeg sværger til kalkun eller flæskesteg, jeg bryder mig ikke om and og gås, hvilket nok skyldes at jeg ikke er særlig god til at tilberede hverken det ene eller det andet.
    Hvad angår kalkunen spiller jeg på hold med Martha Stewart og Nigella Lawson. Jeg sprænger den i salt og sukker og jeg synes det gør en stor forskel:
    http://www.mortonsalt.com/for-your-home/culinary-salts/recipes/27/brined-and-roasted-whole-turkey/

  3. Det kunne der godt have stået, Cummings :)

    Rigtigt! Henriette, jeg tror ikke jeg tør tage chancen...

Skriv en kommentar