Lancaster, Hurricane og Spitfire!

...Råbte jeg. Flot! sagde fru Gowings, da speakeren bekræftede mit udbrud.

- Helt ærligt, det er da godt, at der er nogen, der ved, hvad det er, vi sidder og ser.

Kategori: . Bookmark permalink.

19 Kommentarer til Lancaster, Hurricane og Spitfire!

  1. Anonym

    Du er visst helt lik min mann. Han var indignert på den norske speakeren. Hun sa at det var noen fly, ett stort og to små!!! Hvor dårlig går det an å forberede seg?

  2. Jammerligt, Hege. Jammerligt.

  3. Jeg kender det godt, Gowings. Vi prøver at fokusere på det perifiere og redundante... Det var sgu også nødvendigt, hvis man åbnede tv'et i går... (Jeg så Mr. Bean)

  4. perifiere? Det må være en sproglig nydannelse. Måske skulle jeg have skrevet petrifiere eller perifere... ;)

  5. og det var en fantastisk syn at se dem trække hen over slottet.. Det billede ville jeg gerne selv ha' taget.. :-)

  6. Det må have været underholdning for guder! Jeg fik set brudens intrada og ja'et og lidt mere i DR-Update, men Spitfire og Lancasteren og Hurricane, nej desværre. Der er ikke engang video klip på YT med fly over William eller lignende - måske kommer de senere. Det eneste klip som jeg nåede at se var med det vinkende søde par i en åben vogn. Gad vide om han har det godt :)

  7. Capac, mr. Bean er vel på en måde det samme, bare på en anden måde :)

    Inge, og lyden - lyden - af seks Rolls Royce flymotorer...

    Donald, det kommer helt sikkert på Youtube, når de værste tømmermænd har lagt sig. Indtil da kan du se, hvad jeg mener må være det samme RAF team, her. Og man kan læse om dem her.

  8. Ahemmm... jeg maa nu indroemme jeg taenkte "det var godt nok en ordentlig maskine" da de floej over - og det var saa det! :)

  9. Oh og ja LYDEN, det var paa grund af lyden jeg pegede billedferingsapparatet mod himlen og trykkede. :)

  10. Tina, Du var der selv - jeg bøjer mig i støvet: Household Cavalry og den flyvende "treenighed" lige foran linsen - så er der langt til kjøwenhaunstrow :)

  11. Tak for de links - det er jo ren nostalgi, men alligevel også noget andet, de fly er udviklet af mænd gennem 1930'erne, med den vision at de vidste det ville være afgørende at kunne beherske luftrummet og hindre terror-bombninger og den slags.

    Ja du kan se mange smukke billeder på Tinas billedreportage "omme i London" :)

  12. Hvordan kan det være at den kan lande på græs?! Det må da være nogle utroligt stærke landing-gear! Flot flot flot :)

  13. Faktisk Donald, så er mange landingsbaner til små maskiner etableret på græs den dag idag, såvidt jeg er orienteret, så det er formentlig ikke så usædvanligt endda. Men alligevel, når man læser om Hurricanen (WikiPedia), i sammenligning med Spitfire, så bliver førstnævnte fremhævet for sin større sporvidde, der giver bedre stabilitet under start og landing.

    Noget af det der forbløffede mig mest ved klippet var, hvor lidt "tilløb" hurricanen skulle have for at komme i luften. Men det kan sagtens være mig, der bare ved for lidt om små flyvemaskiner :)

  14. Ja! det var hurtigt, at Hurricane kunne komme i luften! Det var smukt at se. Alt andet lige må det være en stor fordel for et "fly på græs" at det ikke skal være afhængig af en lang landingsbane, som jo kan være fuld af fejl - tænk hvis der kom en muldvarp forbi! Men englænderne er jo kendte for at være gode til golf og græs (lawn)tennis, så måske har de haft værktøjerne til at lave landingsbaner bare der var et passende fladt stykke markjord.

    Iøvrigt hørte jeg noget i radioen om at en Lancaster var landet i Jylland og at man kan se den igen i morgen. Hvad mon det var for noget?

  15. Ja Donald, ingen tvivl om at af alle her i verden må englænderne være bedst til græslandingsbaner :)

    Jeg har ikke hørt noget om en Lancaster på besøg i Danmark, ej heller kan jeg finde noget på Google...

  16. Donald, nu ser jeg at den har været i Billund i anledning af befrielsesdagen. Det er iøvrigt, ifølge TV2, det samme fly som vi så over Buckingham Palace.

  17. OK! Mon ikke den flotte og velplejede Lancaster er en af de eneste, som stadig holdes flyveklar? Det er trods alt en større opgave at holde veteranfly "i luften".

    Der blev bygget godt 7300, men den kom ikke i luften før 1941.

    First flight 8 January 1941
    Introduced 1942
    Retired 1963 (Canada)

    Jo, der er kun én i UK:
    There are 17 known largely complete Avro Lancasters remaining in the world with two airworthy. One of them is based in the UK, operated by The Battle of Britain Memorial Flight and the other is in Canada [...]

  18. Gad vist hvor mange der indgår i brændeskure, udhuse og latriner i Nordfrankrig...

    :)

  19. Ifølge den dybt tankevækkende dokumentar om "The Dam Busters" ligger mange af Lancasterflyene som små metalstumper rundt om nede i marker og enge.

Skriv en kommentar