Rundgang


Gowings, født i 60'erne, vokset op i 70'erne, ung i 80'erne, voksen i 90'erne, modnet i 0'erne; lidet anede man, at man skulle ældes i en gentagelse af 30'erne. Fugl Fønix, det ulmer i din rede...

Kategori: ,. Bookmark permalink.

10 Kommentarer til Rundgang

  1. Peter Pedal

    https://www.youtube.com/watch?v=yzLT6_TQmq8

    https://www.youtube.com/watch?v=SbyAZQ45uww

    https://www.youtube.com/watch?v=DU-RuR-qO4Y

    Hør dem på et par 805 Matrix i fuld studiekvalitet :-)

    http://politiken.dk/debat/ECE3486705/lyt-til-donald-trump-og-svaek-elitens-magt/

    PS: Jeg er meget stor fan af Prince, Dylan og Cohen. Det var jeg også før år 2016.

  2. Peter Pedal

    PS: Jeg har fået lavet denne efter min idé om et mash-up af 'Blade Runner' og Prince, der møder Jehova og vil have mere liv:

    http://i63.tinypic.com/21chvg0.jpg

    Hvis vi strammer balderne, så kommer dette anus horribiles kun til at vare fire år.

  3. Vi havde ikke troet, vi skulle opleve det her, Gowings. Vore generationer troede det bare skulle være "a smooth sail" til livets afslutning. Og nu står vi så her.

    Min familie kan bevidne, at jeg både har forudsagt DF's fremgang, Brexit og Trumps sejt til præsidentvalget. I flere år har jeg haft det indvendigt som Jonathan Pie: https://www.youtube.com/watch?v=GLG9g7BcjKs

    - bortset fra, at jeg ikke er enig i at det kun er venstrefløjens skyld. Det er politikken, som er forkert. Og det har den været i årevis.
    Jeg er ikke specielt bange for Donald Trump. Men jeg gad virkelig, virkelig godt, at SPD i Tyskland vælger Martin Schulz som Kanzlerkandidat, istedet for Sigmar Gabriel. Jeg er endda villig til at gå på knæ og bede en lille bøn.
    Det kan godt være, at det er et spinkelt eller et falskt håb. Men det er i det mindste et håb.

    Peter Pedal, Leonard Cohen har også sagt, at hvis man for alvor troede på, at det at stemme ville forandre noget, så havde det jo været forbudt...

  4. Den tegning er rock'n roll, Peter Pedal. Jeg ejer desværre ikke et par 805'ere - MEN vinterens projekt blivet at konstruere en rundstrålende højtaler efter Ohm Walsh princip (prøv at google det).

    Henriette, som vi ved har ligheden i USA i form af den store, brede middelklasse, der kunne udleve den amerikanske drøm været sat under pres siden Reagan. I Europa har den brede middelklasse været garantien imod nye interne stridigheder. Folk der generelt er tilfredse med livet stemmer ikke på krigsprovokatører.

    jeg er ikke så bange for Trump nu - men snarere når han finder ud af, at verden af i dag er så kompliceret, at han ikke kan ændre den mindste smule nu og her - selvom han er USAs præsident - da bliver han farlig.

  5. Peter Pedal

    Man ser seneste nyt og hører Pet Shop Boys 'This Must Be The Place I Waited Years To Leave'.

    Kæresten spørger: 'Hvornår er det der skal være valg?'.

    I det mindste er det positivt, at visse politikere bliver straffet med et resortområde, som bestemt ikke interesserer dem.

  6. Peter Pedal

    Undskyld mange gange, men: Mette Bock har sagt i en fortalelse, at det er umuligt at effektivisere.

    Hvordan vil hun så effektivisere kultur?

    Hvordan gør man kultur effektivt?

    Jeg vil gerne selv være kulturelt effektiv, men jeg ved ikke hvordan man gør.

  7. Gowings, vi har jo berørt dette emne mange gange i løbet af de sidste år - jeg tror såmænd ikke, vi er så fjernt fra hinanden.

    48 millioner amerikanere kan ikke få budgettet til at hænge sammen uden at modtage Food Stamps fra staten - om antallet er helt præcist er jeg ikke bombesikker på, men det var det tal, jeg hørte for nogen tid siden. Food Stamps er dybest set en støtte til erhvervene, så de kan nedsætte lønomkostninger. Det koster ikke meget omsætning at hæve en burgers pris med nogle få cent, men det ville betyde at der ville blive råd til en mere fornuftig løn til arbejderen. Og staten ville spare udgifterne til Food Stamps.

    Om middelklassen nogen sinde har været et bolværk mod noget som helst, er jeg ikke sikker på. Jeg siger det ikke for at være næsvis eller obsternasig, men er det ikke lidt en floskel, vi har fået serveret?
    Det eneste bolværk mod fattigdom og armod er - efter min mening - villigheden til at regulere et marked, som dybest set blot er et uhyere, der kun gør det, som økonomisk kan betale sig.
    Det er derfor især den skandinaviske velfærdsmodel i disse år ikke længere slår til. Den er baseret på frivillige aftaler mellem arbejdsmarkedets parter og megen lidt politisk regulering. Men uden klart formulerede lovgivne sociale rettigheder er individet nådesløst prisgivet markedets interesser.
    På mange måder sværmer jeg efterhånden mere og mere for ordoliberalismen, altså den økonomiske model tyskerne har bygget deres samfund omkring, hvor markedet for enhver pris skal forhindres i at have del i den politiske magt. En skarp adskillelse mellem marked og stat, hvor staten er garant for individdets rettigheder og forpligtiget til at gribe ind der, hvor markedet skaber uretfærdighed.
    Det er både Schröders og Merkels syndefald, at de har sluppet tøjlerne og givet markedet del i den politiske magt og liberaliseret mange erhverv.
    Det samme kan man jo sige om Blair og Nyrup og snart sagt enhver europæisk, politisk leder siden Reagan og Thatcher.

    Det eneste forudsigelige ved Trump er, at han er uforudsigelig.

  8. _ Og jeg kan følge dig. Men i Tyskland har vi working poor, som jeg også har set dem i USA (hovedsagelig sorte, men også den hvide underklasse). Jeg tror fast på at en bred, veluddannet middelklasse (arbejdere, funktionærer o.a.) er det bedste bolværk mod et splittet samfund, der kan skabe vækst for opportunister og national-sociale (som det hedder nu) bevægelser. Kald mig gerne naiv. Jeg vil mene, at netop det er fundamentet i den skandinaviske samfundsmodel og en af årsagerne til, at det trods alt ikke er gået helt ad helvede til herhjemme - endnu. De problemer som vi skylder på vores aftalesystem, synes jeg ikke virker hverken løst eller mindre udtalte i Tyskland. I Tyskland derimod kan man måske sige, at lovgivningen understøtter uligheden? Uden at jeg skal kloge mig på et emne, du ved mere om end jeg.

  9. Peter Pedal

    Tak for jeres indlæg.

    Jeg har været i Berlin fire gange i år, og jeg har også set et antal working poor. Et godt eksempel er de medarbejdere, som - meget typisk - skiftevis kommer til at opføre sig ubehageligt overfor kunderne (os) i ren frustration over arbejdspresset og så straks efter tager pokeransigtet på igen, fordi de SKAL.

    Jeg har set det et utal af gange - frustration og opgivenhed, mismod og østeuropæisk 'brag'.

    Og jeg er enig med dig, Gowings, i at det nok kan være farligt, for hvem stemmer de på, når de får chancen for at vælte kongen?

    Hestene bides, når krybben er tom - det er vel det vi ser?

    I øvrigt ville jeg gerne vide, om "europæerne" (hvem det så end er) ikke ville vælte EUs præsident, hvis de fik chancen for at skylle systemet ud?

    Skal Danmark i dag sige nej til det fælles
    forlade Europa, forarmes, forgældes?
    Forføres af folk, der vil kuldkaste pagten
    i kortsynet iver for selv at få magten?
    - Piet Hein.

    Svaret kan en dag blive et rungende ja.

    I øvrigt har jeg intet til overs for de dele af the establishment, som bare sidder på toppen af myretuen.

    Derudover har jeg intet til overs for det repræsentative demokratur, hvor vi hverken selv bestemmer, hvem vi kan stemme på eller hvem der bliver medistre. It's rigged.

    Hvad er Alternativet?

  10. Lige en rettelse: Det hedder social-nationale nu - vanens magt!

    Peter Pedal, jeg føles mere fristet til at spørge: Hvem er Alternativet?

    Jeg er stor fan af deres måde at præsentere forslag på, som er et sammenkog af noget alle i et festligt øjeblik har tilsluttet sig. Som nu sidst med klimapolitikken. Det er fantastisk at se gammelpartierne sprælle i deres egne tidligere statements. Men jeg har en fordom; rækker Alternativet udover Frederiksberg og Østerbro og de tilsvarende bydele i Århus? Tænker man Alternativt i Nykøbing F. og Bogense og tænker Alternativet på Dem?

Skriv en kommentar