Himlen er blå, skoven er grøn, og Citroënerne er sprunget ud af garagerne og pryder udvalgte kantsten i landskabet. Det er ganske vist den gode Gowings' stofområde, jeg bevæger mig ind på, men ikke desto mindre har jeg vovet det ene øje og haft held til alt få en mørk variant af den eksotiske sydfrugt i botaniserkassen – en sort sort, så at sige. Jouir!
Kategorier
- Accessories (10)
- Beklædning (6)
- Biler (19)
- Bøger (12)
- Citroën (10)
- Design (12)
- dvd (2)
- Dyr (1)
- Erindringer (26)
- Film (23)
- Forandring (43)
- Gør-det-selv (22)
- Historie (13)
- højtider (10)
- Indretning (4)
- Intermezzo (12)
- Jul (88)
- krimi (2)
- Kulturhistorie (37)
- Links (5)
- Mad (1)
- Medier (12)
- Mekanik (5)
- Mode (5)
- Musik (32)
- Mænd (25)
- Nytår (3)
- påske (3)
- Rejser (32)
- Samfund (26)
- Samtid (32)
- Samtidshistorie (8)
- Sprog (2)
- Stemning (51)
- Sundhed (4)
- Tant og fjas (40)
- Teater (1)
- Tips & tricks (1)
- traditioner (12)
- TV (19)
- undren (12)
- Videnskab (8)
- Værktøj (3)
- Årstid (51)
Kennst du das Land, wo die Zitronen blühn,
Im dunkeln Laub die Goldorangen glühn,
Ein sanfter Wind vom blauen Himmel weht,
Die Myrte still und hoch der Lorbeer steht?
Kennst du es wohl? Dahin!
Dahin möcht' ich mit dir,
O mein Geliebter, ziehn.
En smuk, smuk forgænger for DS'en. Bilen her lagde Citroën i graven som selvstændig fabrikant; det havde kostet kassen at udvikle den, med alt det nye den bød på, da den kom frem i trediverne. Traction Avant'en var Citroëns bud på en mellem/stor bil helt op til 1955, da 'gudinden' afløste. Man forstår samtidens begejstring for den nye DS. Uden at der iøvrigt var noget galt med TA'en. I 60'erne kom Ami'en som et bud på en lille familiebil - større end 2cv'en. Alle biler tegnet af Bertoni, selvfølgelig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flaminio_Bertoni
@capac:
Jag längtar till Italien, till Italiens sköna land,
där små citroner gula, de växa uppå strand,
där näktergalar drilla
allt uti dalen stilla,
och snäckorna så röda, de lysa uppå sand.
@Gowings: Tak for fuldt pensum!
Er det Dan Andersson, Cummings?
Tæt på, Gowings. Det er Birger 'Den första gång jag såg dig' Sjöberg :-) Se eventuelt
Rigtigt, ja. Jeg husker sangen fremført af Hootennanny Singers.
Jeg har prøvet at være passagerer i sådan en TA engang for 40 år siden. En underlig behagelig fornemmelse. Desværre var ejeren ikke så rig som han troede og reparationer var umulige at betale.
Jeg bliver nysgerrig efter, om Citroën virkelig blev ruineret af at udvikle TA-bilen? - Fandtes den ikke også i forskellige størrelser? Var den ikke en salgssuccés, som burde kunne financiere udviklingen? Jeg er godt klar over at der er et timing spørgsmål i venture-business.
Den kom hurtigt i mange modeller og motorstørrelser. Den her viste er en efterkrigstidsmodel med udvidelsen af bagagerummet. André Citroën var tilsyneladende en idealistisk mand, men pengesager kan ikke have været hans store passion (han indførte samlebåndet til europa, inspireret af Ford). Anyway, Michelin, dækfabrikanten, overtog økonomien og fabrikken, hvilket resulterede i ret avancerede dæk til nye Citroën modeller - til stor ærgrelse for nutidens samlere idet mange af de 'irregulære' dæk idag kun ydbydes i 'klumper' og slet ikke hvert år.
Tak for den udvidelse af min horisont!
Michelin var vel ikke den værste til at holde Citroën igang. Ærgeligt at det giver skæve mål på dæk!
Man bliver jo nysgerrig, så jeg kiggede lidt på Wikipedia.
Det finansielle var åbenbart fortsat et problem i 50'erne med den stadig moderne Citroën DS:
Citroën was undercapitalised, so its vehicles had a tendency of being underdeveloped at launch, with limited distribution and service networks. For both the important DS and CX models, development of the original engine around which the design was planned proved too expensive for the finances available, and the actual engine used in both cases was a modest and outdated four-cylinder design.
Man fristes til at spørge om ikke det ville have været klogt at bruge en motorblok (og krumtap m.v) fra Renault og så modificere den til at trække hydraulik m.v. (ud fra den kendsgerning, at selv de billigste Renault-motorer holdt længere end nogen stål-karosse).
Det sjove er at motoren i DS'en er den samme 2 liters, som lå i TA'en. Der havde ikke været råd til at udvikle en ny motorserie til DS serien. Du har ret Donald, DS'en kostede også Citroën dyrt. Men det endte godt, den blev en gigantisk succes (ligesom 2cv'en - bare i den dyre ende). Da først værkstederne og forhandlerne havde lært at omgås den, forsvandt også de startvanskeligheder der havde været med den komplicerede bil. Sådan er det at være 'cutting edge'. Citroën lever stadig på renomméet fra da de lavede innovative biler - på godt og ondt...
Hej Cummings, tak for i dag! Jeg kan supplere mine browser oplysninger. Det er faktisk samme version browser som kan aflevere kommentarer, men kompileret (bygget, samlet) på et andet operativsystem, en såkaldt Linux-Mint-11. Den kører på en anden maskine og vises på lokalmaskinens skærm. Der kan siges mere om hvad og hvorfor ;-)
Tak for i dag, det var ikke meget vi fik snakket, jeg kunne godt bruge lidt mere snak om både litteratur og krise-økonomi (og verdenssituationen må vi ordne en anden gang) men det er altid rart at mødes.
Selv tak, Donald – det var hyggeligt som altid!
Jeg bruger også fortrinsvis Firefox, men min sparsomme viden om browsere og deres virkemåde rækker kun til at opdatere til den seneste version. Det fungerer for det meste fint, bortset fra at forskellige extensions altid halter bagefter med opdateringer. Men jeg er villig til at lade mig belære.
Ja, vi små snakke bøger og den slags en anden gang :-)